Notícies
Es compleixen deu anys del servei de teledermatologia entre els centres del Pirineu i l'Arnau
El projecte ja ha valorat prop de mil pacients
Enguany se celebra el desè aniversari de les primeres proves de teledermatologia entre els centres del Pirineu i el Servei de Dermatologia de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida. Inicialment, la qualitat que oferien les imatges digitals i la velocitat de transmissió dels missatges no era la mateixa que ara, ni el nombre de dermatòlegs que participaven en el projecte, que havia sorgit arran de les dificultats de desplaçament que implica la dispersió territorial.
Els primers contactes es van establir des del centre d’atenció primària de Tremp, on les consultes s’enviaven per correu electrònic i consistien en algunes imatges de les lesions, juntament amb un text breu que contenia les dades més significatives de la història clínica del pacient (temps d’evolució, relació de l’erupció amb productes químics, tractaments rebuts i resposta). Amb aquestes dades s’aconseguia un diagnòstic aproximat i la pauta que s’havia de seguir.
Els objectius proposats des de l’inici d’aquest projecte van ser, principalment, evitar els desplaçaments de pacients, ja que amb la teledermatologia es poden solucionar un 60 o 70% de les consultes, millorar l’equitat i mantenir una bona qualitat assistencial. D’aquesta manera s’ha aconseguit contribuir a la coordinació entre la medicina de família i l’especialitzada, facilitant la implicació i la formació dels professionals d’atenció primària, a més de reduir llistes d’espera ja que la consulta telemàtica permet una resposta més ràpida. Així mateix, la progressiva informatització de l’Hospital i dels centres d’atenció primària i també la dotació amb càmeres digitals per realitzar fotografies de les lesions dermatològiques han facilitat la consolidació del sistema. Les consultes es realitzen mitjançant un programa informàtic segur, que garanteix la confidencialitat de les dades dels pacients.
Des de l’inici d’aquest servei s’han valorat prop de mil pacients amb aquest procediment, que gràcies a l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació permet apropar territoris i professionals, i millorar així l’accessibilitat i la rapidesa en l’atenció per poder oferir un servei més eficaç i eficient a tots els habitants de la zona, sobretot a persones grans, pacients crònics i els seus cuidadors.
Els resultats d’aquest projecte es van presentar a la 3a Jornada del Pla de Salut de Catalunya, que va tenir lloc el passat 13 de desembre de 2013 a Sitges.
Comunicació, 21 de maig de 2014