Notícies
Els hospitals que formaran part del futur ens públic de Lleida obtenen resultats excel•lents en l’acreditació de qualitat de Salut.
L’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, l’Hospital de Santa Maria de Lleida i l’Hospital Comarcal del Pallars han obtingut resultats excel•lents en l’acreditació de qualitat del Departament de Salut. Els tres centres, que formaran part de l’ens públic de gestió sanitària de la demarcació, obtenen qualificacions superiors a 90 sobre 100, molt per damunt dels estàndards.
De manera més concreta, l’Arnau ha obtingut un resultat del 94,32%, el Santa Maria, del 95,20%, i el Comarcal del Pallars, del 95,9%. Aquestes dades són encara provisionals, però es preveu que no hi hagi gaire variació quan el Departament de Salut publiqui els resultats definitius.
Treball en xarxa
Ja fa molts anys que els tres centres lleidatans treballen en xarxa, de manera coordinada, cosa que ha contribuït a l’obtenció d’aquests resultats tan positius.
A l’Hospital Arnau de Vilanova, l’informe provisional de l’acreditació destaca la posada en marxa de nombrosos programes de seguretat dels pacients durant els darrers quatre anys. L’acreditació també reflecteix l’esforç per regular els aspectes relacionats amb l’ètica professional, que s’han recollit en una nova versió del Codi ètic, així com el desenvolupament de polítiques institucionals de respecte mediambiental i de formació adreçada als malalts i a la població. L’informe també remarca els bons resultats de l’organització assistencial en tots els seus vessants (urgències, àrea quirúrgica, hospitalització i visita ambulatòria) i l’organització de les àrees de suport (personal, econòmica, sistemes d’informació i de serveis generals).
El treball col•laboratiu entre l’Hospital Santa Maria de Lleida i l’Hospital Comarcal del Pallars ha permès establir sinèrgies que es reflecteixen, per exemple, en la puntuació del 99,3% obtinguda en els criteris corporatius de “Lideratge” i “Política i estratègia”.
Destaca l’orientació a la gestió per processos realitzada pels dos hospitals, que és un objectiu estratègic de la Gerència i la Direcció, i que s’ha vist reflectida en la valoració d’aquest criteri (que avalua la planificació, el disseny, la gestió i la millora dels processos definits), cosa que ha permès aconseguir una puntuació entre els dos centres del 98%.
S’ha valorat també positivament el quadern de comandament, ara en procés de consolidació, que garantirà la sistematització de l’anàlisi dels indicadors de resultats per avaluar la gestió periòdicament i refermar el procés de millora contínua.
Sobre la certificació
Des de fa vuit anys, el Departament de Salut acredita els centres sanitaris que superen el procés d’avaluació, a partir d’un model basat en l’estàndard internacional d’excel•lència EFQM. La certificació és imprescindible perquè els hospitals puguin prestar serveis d’atenció sanitària pública a Catalunya.
Els centres han dut a terme una autoavaluació inicial, que posteriorment ha estat validada per una entitat externa.
L’acreditació per al període 2013-2016 ha prioritzat la consolidació del nivell de qualitat dels centres i, per aquest motiu, el Departament de Salut ha incorporat un 23% més de criteris, que en total són més de 1.300.
Departament Comunicació, 6 de març de 2014